Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/u192686/domains/kamiltimoszuk.pl/public_html/wp-includes/post-template.php on line 284
CrossFitO wszystkim

Szybka ściągawka z podstaw CrossFitu

dodany przezKamil Timoszuk 26 czerwca 2013 2 komentarze

Dziś mało brakowało a byłby 3 dzień bez tekstu na blogu. Kiedy zakładałem to miejsce obiecałem sobie, że zrobię wszystko aby nie robić dłuższych przerw w pisaniu. I tym dzisiejszym tekstem chciałbym udowodnić sam sobie, że można tego dokonać. Poza tym tematów i własnych przemyśleń mi nie brakuje.

Zresztą czasami tematy nasuwają się niemal same i wystarczy z nich skorzystać. Tak właśnie zrobię w dniu dzisiejszym aby puścić w świat coś o czym warto napisać. Mianowicie chodzi mi o poruszenie kwestii CrossFitu w teorii. To znaczy co to jest, jak to wygląda, jakie są jego podstawowe zasady i założenia. O tej formie aktywności w ostatnim czasie w naszym kraju zrobiło się głośno (w pozytywnym i czasami negatywnym znaczeniu). Jednak w dalszym ciągu kiedy ktoś słyszy nazwę CrossFit to w zdecydowanej większości dziwnie się patrzy i prosi lub nie o wytłumaczenie co to takiego. Zdarzają się też i takie krótkie dialogi jak jednej z moich koleżanek, która się chyba nie obrazi jak zacytuję jej krótką wymianę zdań 😉

– Marla, co trenujesz?

– CROSSFIT 🙂

– Co takiego???

– NIC. Pływanie.

I tak to mniej więcej wygląda. Na szczęście można znaleźć już opisy, które w kilku zdaniach tłumaczą większość tego zagadnienia. Dziś chciałbym przedstawić jedno z chyba najlepszych jakie miałem okazję czytać, które pojawiło się na fanpage CrossFit Podlasie o którym już wspominałem. A więc nie pozostaje mi nic innego jak tylko zaprosić do lektury wszystkich głodnych wiedzy i jeszcze nieuświadomionych 😉

„Jedz mięso i warzywa, orzechy i nasiona, trochę owoców, odrobinę skrobi i zero cukru. Trzymaj spożycie na poziomie wspierającym ćwiczenia, a nie odkładanie tłuszczu. Ćwicz podstawowe ćwiczenia: Martwy ciąg, zarzut, przysiad, wyciskania, zarzut i podrzut oraz rwanie. Opanuj podstawy gimnastyki: podciąganie, pompki na poręczach, pompki, wspinanie się na linę, wstawanie na rękach, piruety, salta. Jeźdź na rowerze, biegaj, pływaj, wiosłuj itp., szybko i mocno. Przez 5 z 6 dni w tygodniu mieszaj te elementy w jak największą ilość kombinacji na którą tylko wyobraźnia pozwoli. Rutyna jest wrogiem. Wykonuj treningi szybko i intensywnie. Regularnie ucz się i uprawiaj nowe dyscypliny sportowe”

Tak o CrossFicie mówi jego twórca Greg Glassman. To on w połowie lat 90tych opracował szybki intensywny i mocny trening który wykonywał w swoim garażu, a teraz uprawia go tysiące ludzi na całym świecie. Glassman w 95 roku zostaje zaproszony do współpracy z departamentem policji w Kalifornii gdzie szkoli policjantów właśnie tym systemem. Zakłada też pierwsze boxy Crossfitowe czyli siłownie przeznaczone do uprawiania tego sportu. Dziś jest właścicielem ponad 3,5 tysiąca boxów w całych Stanach Zjednoczonych.

Cross = mieszanka Fit = sprawny

CrossFit ma prowadzić do bycia lepszym sprawniejszym człowiekiem w pełni znaczeń tych słów. Ideą Crossfitu jest to by ludzie niezależnie od wieku, kondycji, masy czy doświadczenia mogli dbać o swoje ciało i zdrowie. Rezultatem treningów jest wzrost siły i kondycji co oznacza większą pewność siebie, polepszenie samopoczucia i znaczne ułatwienie wykonywania codziennych czynności(noszenie zakupów, przesuwanie mebli czy noszenie na rękach miłości swojego życia). Greg Glassman definiuje człowieka fit jako osobę wszechstronną, która odpowie na każde wyzwanie, jego ciało jest przystosowane zarówno do długotrwałego wysiłku, jak i krótkich oraz bardzo intensywnych zmagań. Co znaczy, że człowiek fit jest w stanie zarówno szybko jak i daleko biegać, pływać, jechać rowerem jak i podnosić duże ciężary oraz używać swojego ciała jako maszyny treningowej (setki pompek, przysiadów, podciągnięć na drążku czyli gimnastyka).

10 a nie 1

Crossfit rozwija 10 podstawowych cech motorycznych:

1 Wydolność sercowo-naczyniowa i oddechowa = zdolność organizmu do dostarczania tlenu

2 Wytrzymałość = zdolność organizmu do przetwarzania, przechowywania i dostarczania energii

3 Siła = zdolność mięśni do stosowania nacisku

4 Elastyczność = zdolność do zwiększania zasięgu ruchu

5 Moc = zdolność mięśni do stosowania maksymalnego nacisku w minimalnym czasie

6 Szybkość = zdolność do zminimalizowania czasu trwania danego ruchu

7 Koordynacja = zdolność do łączenia kilku różnych ruchów w jeden płynny

8 Zwinność = zdolność do zminimalizowania czasu przejścia między jednym ruchem, a drugim

9 Balans = zdolność do kontrolowania środka ciężkości w stosunku do punktów oparcia

10 Precyzja = zdolność do kontrolowania kierunku i intensywności ruchu

Dzięki temu nie musisz już więcej dzielić cykli treningowych na etapy w których budujesz, redukujesz, utrwalasz itd. CrossFit pozwoli Ci rozwijać się systematycznie w wielu kierunkach. Przez wysoką intensywność treningu efekty przychodzą już w pierwszych dniach treningu. Wyobraź sobie sytuacje w której wykonałaś/eś dany trening w określonym czasie co w tym momencie stanowi dla Ciebie szczyt nie do pokonania, gdzie twierdzisz, „że szybciej się nie da”, a po tygodniu wykonując ten sam trening poprawiasz swój czas o minutę!!! Niemożliwe? A jednak!!!

Nie ma nudy.

Trenujemy często. 5-6 razy tygodniu. Czy się nie znudzi? Nie!!! Każdego dnia czeka na Ciebie nowe wyzwanie. Trenując od ponad roku powtórzyliśmy trening zaledwie kilka razy ale tylko dlatego by sprawdzić jaki postęp poczyniliśmy w danym treningu ( zazwyczaj są to markowe WODy znane na całym świecie np. Cindy)

Nie tylko ciało.

CrossFit przedstawia nowe spojrzenie na fitness. To co łatwe przestaje być tym, co jest pożądane. CrossFit chce od Ciebie zaangażowania, charakteru i siły woli, aby trenować w prawdziwy sposób z prawdziwymi efektami. Zapomnij o godzinnym marszu na bieżni i maszynach na siłowni. Postaw wyzwanie sobie i swojemu ciału, a szybko zrozumiesz czym naprawdę jest fitness. Dzięki temu kształtujesz nie tylko swoje ciało ale też umysł. Stajesz się bardziej ukształtowanym i silnym człowiekiem, otwartym na innych ponieważ społeczność jest ważnym elementem tego systemu.

Teraz mamy nadzieję, że już wiecie czym jest CrossFit.

Czy teraz już jest trochę bardziej jasne? Wydaje mi się, że chyba tak.

Jednak ze swojej strony chciałbym się jeszcze odnieść do kilku spraw poruszonych w tym tekście. Zacznę od tego, że zdarzało mi się słyszeć już głosy, że „ten cały CrossFit to jakiś nowy wymysł służący głównie do lansowania się na siłowni”. Jeśli niespełna 18 lat istnienia tej formy aktywności dalej stawia ją w kategorii nowości to ile on potrzebuje aby zostać zaakceptowanym? 😉 Oczywiście większość, w tym także nie ma co ukrywać że ja, dowiedziałem się o tym kiedy za promocję tego wzięła się firma Reebok. I to głównie dzięki ludziom z mojego obecnego otoczenia. Poza tym znam kilka innych znacznie bardziej skutecznych i na pewno mniej męczących form lansu jaki można uskuteczniać 😉 Tak więc ten argument tez jest lekko chybiony.

Druga z rzeczy to te 10 czynników, które dzięki temu treningowi jesteśmy w stanie u siebie poprawić. Początki przygody z CrossFitem, siłownią i tak intensywnym ruchem bywają bolesne, dosłownie. Wtedy człowiekowi nawet do głowy nie przyjdzie myśl, że to może naprawdę działa, a nie jest tylko pustą propagandą. Po dłuższym czasie mogę jednak stwierdzić, że to naprawdę działa. Ostatnio zastanawiałem się nad tym w jakim momencie jestem i patrząc na siebie z boku jestem chyba w stanie powiedzieć, że w lepszej formie fizycznej nie byłem jeszcze NIGDY w życiu. Widzę jeszcze całą masę braków, błędów czy innych rzeczy do poprawienia. Odbieram to w tej chwili jednak jako swój potencjał, który mam okazję i szansę wykorzystać. Praktycznie wszystko zależy ode mnie i to czy zmarnuję włożony już wysiłek czy może pójdę za ciosem i będę starał się robić wszystko aby być coraz lepszym. I nie chodzi tu o bycie mistrzem świata czy galaktyki ale bardziej o to, żeby być najlepszą wersją siebie samego na jaką mnie stać. I ta druga opcja jakoś bardziej mi się podoba, zdecydowanie.

W jednym z ostatnich zdań tekstu jest też krótka, ale według mnie bardzo znacząca wzmianka o społeczności jako nierozerwalnej części CrossFitu. Ten kto tego nie zazna ten do końca nie będzie wiedział co to tak naprawdę jest. Jednak fakt, że na początku obcy sobie ludzie spotykają się w jednym miejscu, w jednym czasie i w jednym celu aby na początku delikatnie i nieśmiało, a następnie coraz mocniej motywować się, dopingować i pomagać, ma w sobie unikalną moc. Pomimo nawet tego, że te relacje często są świeże, to potrafią też one bardzo szybko przenosić się i poza mury siłowni. I to jest kolejny, moim zdaniem bardzo ważny aspekt, tego co może dać nam CrossFit. Bo chyba fajnie jest otaczać się w życiu pozytywnymi ludźmi, prawda?